Tuffaste nischearna online

Trots att internet nu är så otroligt vanligt finns det fortfarande många olika marknader som inte är mättade online. Det finns dock även områden där totalt motsatt situation råder, marknader som är så stora och överbefolkade att det är näst intill omöjligt för en liten spelare att göra sig hörd.

Casinobranschen

Först på listan har vi casinobranschen. Då det tidigare har funnits väldigt begränsande möjligheter att marknadsföra sig som spelföretag blev alla olika kanaler av internetmarknadsföring väldigt viktig. För att titta på hur tufft det är för sökord som casino behöver man bara titta på vilka som rankar. Den klara majoriteten är stora bolag och andra redan väletablerade sidor.

Lån

Lån av olika slag är även det en sökordskategori som är svår att ta. Även där ser vi huvudsakligen de stora spelarna på den förstasidans sökresultat. Detta är sant så väl internationellt som i Sverige.

Hotell

Tack vare de otaliga hotellsidorna som tjänar pengar på att vara en mellanhand till hotellen har branschen blivit en väldigt konkurrensutsatt nisch. Enligt siffror från Moz är det internationellt sett förvånansvärt nog ett svårare sökord än både lån och casino.

Sökmotoroptimering

Då de som arbetar med sökmotoroptimering är de som vill ranka på just ord som sökmotoroptimering och SEO blir det självklart en väldigt hög konkurrens inom nischen. Dels kan en bra rankning leda till mycket försäljning men för många sökmotoroptimerare är det till stor del en prestigegrej som visar att du kan din sak.