Marknadsföring via blogg

Det är inte svårt att öppna en blogg. Rent tekniskt så kommer du med dagens bloggplattformer och deras höga användarvänlighet att snabbt kunna göra en sida som ser ut som om det kom direkt från en förstaklassig inrednings- eller modetidning.

Det finns många portaler att välja bland: blogg.se, blogspot.se, nattstad.se och wordpress.se är några i raden. Allt du behöver kunna är egentligen att ladda upp dina bilder och texter – resten kommer du greppa galant. Innehållet har du säkert redan i huvudet.

Ett exempel på när man kan använda blogg som marknadsföringsverktyg eller som att blottlägga din kunskap för andra är om du sysslar med inredning. Älskar du hem och inredning? Har du kanske tänkt på hur det vore om man delade med sig av de senaste experimenten eller upptäckterna du gjort när det gäller inredning och design? Då är det inte så dumt att starta en blogg om ämnet inredning, hem och design. Du kan förstås skriva om smalare ämnen eller inredningsstilar såsom vitt, shabby chic, lantligt, vintage, new england eller retro. Det beror helt på vad som faller dig in förstås; hem och inredning har sin utgångspunkt i smak, preferens och subjektivitet.

Många ute på nätet söker inspiration från duktiga bloggare. En blogg är levande och dokumenterad från en person i det verkliga livet. Det gör att man lättare tar åt sig av bloggen om man som besökare och intressent är ute efter ny inspiration med nya inslag av något som man inte varit intreserad av förrut. I rollen som bloggare är det viktigt att man är ärlig och rak om man vad man tycker och ämnar att förmedla till besökaren. Är man inte transparent och kanske ännu viktigare; är man inte sig själv så kommer det att lysa igenom. Om du presenterar en rolig och ärlig blogg för just ditt uppslag inom inredning så kommer du att få ett bra gensvar, var så säker!