Marknadsföring generellt

Du har en produkt i form av en vara eller tjänst, nu behöver du kunder – hur gör du? Marknadsföring är svaret, i en eller annan form. Dagens konsumenter översköljs ständigt av information och marknadsföringsbudskap, och för att budskapet om din produkt ska hitta fram till en potentiell köpare, måste du ha en marknadsföringsstrategi.

Den mest grundläggande formen av marknadsföring är den muntliga – hur kan du berätta om din produkt för att få folk intresserade, och hur får du dina kunder och kontakter att rekommendera dig? Genom att dels utnyttja ett gott rykte för din produkt och genom att premiera värvning av nya kunder kan du nå ut till fler kunder utan att det egentligen kostar dig särskilt mycket.

Nyckeln till effektivitet i distribution av skriftlig reklam är att försöka identifiera och nå rätt målgrupp. Lokaltidningar eller facktidskrifter för olika intressen och åldersgrupper är ett sätt att mer specifikt nå ut till en viss grupp. Du kan använda oadresserad direktreklam som når alla i ett visst geografiskt område om du har en väldigt bred målgrupp. Adresserad reklam passar bättre om du har ett kundregister eller en adresskälla över potentiella kunder.

TV-reklam är visserligen påkostat men når ut till miljoner med ett starkt visuellt budskap, radio ger en möjlighet att nå ut med en kort reklamsnutt lokalt.

Inom marknadsföring för e-handel finns det olika sätt du kan få kunden att med ett klick hamna i din webbutik. Du kan till exempel göra e-postreklam med kampanjer genom att utnyttja e-postregistret över dina egna eller partnerföretags befintliga kunder. I de flesta fall gäller att en kund är mer benägen att handla hos dig om de redan har handlat en liknande produkt i din butik.

Google-annonser, webbannonser och andra sätt att direkt nå ut till användare på webben har fördelen att de kan skräddarsys, så att de enbart dyker upp i sammanhang som är relaterade till din produkt. Idag erbjuder sociala medier, som Facebook med flera, möjligheter till att skräddarsy profilen för den sorts användare som ska se annonsen.

Ett mer indirekt, men idag helt avgörande sätt att marknadsföra din produkt är sökmotoroptimering, som innebär att din produkt sätts i ett sammanhang med vissa nyckelord på webben. Detta gör det mer sannolikt att Google och andra sökmotorer länkar först till din butik när någon skriver in en relevant sökfras. Se till att de kunder som söker efter dig hittar dig!