Marknadsföra sin Webshop

Om du säljer produkter via Internet så är det viktigt att du marknadsför dig så kunderna hittar till din shop. Det finns olika sätt att göra detta och vi kommer att ge dig några värdefulla tips om hur du ska göra.

Sociala medier

Att skapa en sida på Facebook och bjuda in sina vänner att gilla den sidan har blivit ett populärt sätt att göra reklam för sitt företags sida. Det är hyfsat enkelt att marknadsföra sig där, du kan till exempel starta en tävling. Skriv ett inlägg där du beskriver hur tävlingen går till, ett förslag kan vara: Vinn en snygg solstol!! För att deltaga i denna tävling så gör du följande. 1. Länka Solstolen på din Facebook sida och skriv en motivering varför just du ska vinna den. 2. Gå sedan in på vår Facebook sida och ”gilla” den.
webshop

När detta görs av de som ser din tävling så kommer alla deras vänner på Facebook se detta på sin sida. Och om en person har 150 vänner i snitt, så även om det endast är 5 personer som deltar i denna tävling så når det ut till ungefär 900 personer. När detta sprids så kan vi inse att det går undan med antalet personer som ser din tävling i sitt Facebook flöde. Man kan även med fördel använda Twitter att marknadsföra sina tävlingar på Facebook också, skriv ett inlägg att du startat en tävling och länka till tävlingen. Allt för att få fler som uppmärksammar din tävling.

Omdömen

Ett annat sätt är att personer får skriva omdömen om din webbshop, som exempel har vi tagit mekanika.se, ett företag som säljer reservdelar till bilar. De använder sig av Trustpilot där kunder får skriva in hur dom upplever sitt köp i webbshopen och på så sätt hjälpa andra att kunna välja en bra webbshop. Fördelen med omdömen från kunder är att positiva omdömen ger större trovärdighet till företaget medans negativa omdömen ger företaget en möjlighet att kunna förändra och förbättra för kunderna.

Optimera sajten

En av de viktigaste delarna för en webbshop är att den syns på nätet. Om du säljer exempelvis bildelar som Mekanika.se gör, då vill du att din sajt kommer upp i sökresultaten när någon söker efter just bildelar. Därför är det viktigt att du optimerar din sajt för detta ändamål – för syns man inte så finns man inte, precis som med allting annat. Men hur gör man då detta kan man fråga sig. Riktlinjer kan du hitta på Google:s support, där står bland annat hur du får din sida att indexeras korrekt och hur du bör utforma den för att sökmotorn så bra som möjligt ska förstå vad sajten handlar om.