Målmedvetenhet skapar bra hemsidor

Hur vet man egentligen att en hemsida är bra? Som designer så är det enkelt att säga att en ge mjuka svar så som att den ser bra ut eller helt enkelt känns bra. Men hur tar man och definierar en bra hemsida på ett mätbart sätt?

Viktigt med en målsättning

Sanningen är att vad som definierar en bra hemsida varierar beroende på vad målsättningen med sajten är. För en TV kanal som vill att besökarna skall titta på deras video så är en bra sajt inte alls samma som för en internetbutik där kunderna snabbt och enkelt skall hitta och beställa sina favoritprodukter. Målsättningen avgör vad prioriteras på hemsidan. Vilken information som man sätter så att alla ser den och vilken som man kan gömma undan lite mer.

Om vi börjar inom hotellbranschen så ser vi i detta exemplet klart vad som är prioriterat. En möjlig kund skall så snabbt som möjligt kunna boka sin hotellvistelse utan att behöva klicka sig runt en massa på sajten. Efter att ha vald ut vad för behov man har gällande hotellgäster, datum och hotell så får man snabbt en bild över vilka rum som finns samt vad de kostar.

På förstasidan så ser vi under beställningsformuläret även en lista med olika aktuella erbjudanden och tjänster. Detta tar snabbt och informerar eventuella kunder om vad hotellet kan erbjuda vilket än en gång minskar hur mycket de behöver klicka runt på sajten.

På internet så är målen dessutom mätbara. I detta fallet så kan man mäta hur många som faktiskt har genomgått med ett köp. När en kund genomför den handlingen man vill (i detta fallet bokat hotellrum) så brukar man kalla detta för en konvertering.