Lyckas på nätet

Att synas på nätet och lyckas med sin nätbutik handlar om mer än marknadsföring. Vi tänkte gå igenom några steg som man ska tänka på när man startar med näthandeln.

Vi har redan pratat marknadsföring på nätet, där vi tog upp optimering och sociala medier. Man ska så klart marknadsföra sig utanför internet också men reklam, annonser och kundrykte. Men idag tänkte vi istället tala lite om vad mer din e-handel behöver för att lyckas.

Bra plattform

A och O är ju att sidan är inbjudande och användarvänlig. Vare sig man ser dåligt eller surfar på mobilen istället för på datorn ska man kunna navigera och shoppa på sajten. Mycket av det som kundens er styr man bakom ridån i koden, plattformen och genom olika verktyg. Det gäller därmed att man har den bästa e-handelslösningen. Är man inte så kunnig på dessa saker ska man definitivt vända sig till ett företag som sköter detta åt en.

Design

Här kan det också vara lämpligt att hyra in någon som hjälper till om man själv inte har någon erfarenhet av grafisk design. Det gäller att balansera mellan modernt och trendigt samtidigt som man vill locka in så många kunder som möjligt. Designen ska också tacklas i frågan om hur menyerna ska se ut och layouten på hela sidan. Hur kommer man till sidan med barnbyxor eller hur ser utcheckningen ut. Sådana frågor ska man ha klart för sig tidigt så att hemsidan ser bra ut från första början. Vill man lära sig detta från grunden kan du titta in här och få en snabbgenomgång om layout.