Internetmarknadsföring

Internet har blivit otroligt stort de senaste 10 åren och människor idag använder det dagligen. Visste du att det görs 30-35 miljoner sökningar på sökmotorerna per dag i Sverige. E-handeln har ständigt ökat sedan år 2000 och bara år 2011 ökade den med hela 10%.

Det finns olika typer av marknadsförings kanaler att använda sig av idag för att synas, vi har tagit upp några av dom.

SEO

SEO (Search Engine Optimization), sökmotoroptimering på engelska, betyder att göra en webbsida synlig högt upp i sökresultaten på de stora sökmotorerna. Varför det är viktigt att komma högt upp i sökresultaten är för att få mer trafik till sin sida, att få fler som besöker den. Huvudparten av klicken går till de översta resultaten i sökmotorerna, de flesta besöker bara de 3 översta resultaten. Eftersom personerna som kommer till din sida då har sökt på sökord de letar efter kommer det troligtvis ge högre försäljningsmöjligheter. De sökord du vill synas på väljer du ut beroende på vad som är relevant till dina produkter. Säljer du exempelvis äggkoppar kan äggkopp och äggkoppar vara 2 relevanta sökord.

Sökmotoroptimering kan delas in i två större delar. Den första är On Page-arbete och den andra är inlänkar till din sida. Om vi börjar med On Page. Här tittar man på din sida och ser hur du byggt upp den. Titles, rubriker och brödtext spelar här en central roll och det är bra att det sökord du vill synas på kommer med där. Det är också viktigt att sökmotorerna hittar alla dina sidor på ett effektivt sätt. Med inlänkar menas andra sidor som länkat till din. Inlänkarna har en stor roll i hur sökmotorerna rankar din sida, har en trovärdig, stark sida länkat till din blir länken starkare än om du fått en länk från en liten, icke trovärdig sida.

Sponsrade länkar

På sökmotorerna finns också sponsrade länkar, det är de som visas antingen ovanför eller på sidan av sökresultaten. Detta kan vara ett komplement till sökmotoroptimering., statistik visar att ungefär 20% klickar på de sponsrade länkarna.

E-mail

Marknadsföring via e-mail är en annan metod för marknadsföring via Internet. Det innebär att du skickar ut nyhets och produkt e-mail till olika personer. Ofta använder sig större kedjor av detta, de skickar ut e-mail till alla sina medlemmar, med erbjudanden och så vidare för att locka att köpa. Med denna metod når du inte dina kunder i samma stund som med SEO. Här får de ett e-mail, med produkter de kanske inte är intresserade av. Med SEO hittar du kunderna när de söker, och troligtvis vill köpa just din produkt.

Sociala medier

Sociala medier är ett annat forum att sälja Internet marknadsföring på. Facebook och Twitter är två stora kanaler som ofta används för marknadsföring. Detta är ett växande verktyg för marknadsföring på Internet. I begreppet sociala medier ingår också webbaserade tjänster som bloggar, forum och livestreaming. Om du lär dig använda sociala medier på rätt sätt kan du lätt nå ut till en stor mängd människor, många grupper som du kanske inte alls annars skulle kunna nå ut till.