Innehållsmarknadsföring

Ett klassiskt begrepp som nu tack vare internet åter är i hetluften är content-marketing eller innehållsmarknadsföring som det heter på ren svenska.

Innehållsmarknadsföring är precis som det låter, marknadsföring med innehållet. Målet med konceptet är att skapa innehålls om de möjliga kunderna själva söker sig till och sedan med de få en säljkanal direkt till kunden utan att vara ”för säljig”.

Blogga

I den moderna digitala världen så har detta huvudsakligen handlat om att skapa innehåll på sin egen hemsida, youtubekanal eller till sociala medier. Det vanligaste som många företag gör idag är att börja blogga. Det viktigaste när man börja blogga åt företaget är dock att tänka på vilket syfte man har med bloggen. Skall bloggen vara en plattform där ni kan diskutera och komma ut med den senaste informationen om företaget eller vara ett informativt artikelflöde där kunderna kan lära sig om ert verksamhetsområde.

Tidning

En mer klassisk form av innehållsmarknadsföring är att ge ut en bransch eller företagstidning. Ett exempel på detta ser vi hos DAF Sweden där man regelbundet ger ut en tidning där man med kunder diskuterar nyttan av deras produkter. I senaste numret så finns det bland annat en artikel med Matte, känd från tv-serien bygglov. I intervjun pratar han om varför han har köpt in två stycken DAF-lastbilar till sitt företag som arbetar med bland annat utbildning och motorsportsuppvisningar.

Podcast

Vill man blanda både gammalt och nytt så kan podcasten vara ett bra alternativ. Att själv producera hela radioprogram att lägga ut kan spara dig och företaget mycket tid och pengar.