Företagets webbplats – en viktig del av internetnärvaron

Idag förväntas ett företag ha en webbplats där man kan få reda på allt från deras produkter/tjänster till kontaktinformation och besöksadress. Men en bra webbplats är inget man bygger upp utan någon eftertanke. Det finns många element att ta i åtanke under denna process och här tar vi oss en titt på fem av de viktigaste i ingen speciell ordning.

1. Fokusera på målgruppen

Tyvärr är detta något som inte alla företag tänker så noga på när de skapar sin webbplats. På samma sätt som att det är viktigt att tänka på sin målgrupp vid marknadsföring är det också viktigt att denna grupp hålls i åtanke vid webbdesignen. Om man känner sin målgrupp kan man få bättre insikt i vad de förväntar sig när de besöker webbplatsen och se över hur man kan motsvara dessa förväntningar.

2. Se till att styrkor inte blir nackdelar

Detta kanske låter underligt men det är faktiskt väldigt simpelt. En sajt som är väldigt bra i en specifik aspekt kan lägga för stor fokus på detta och inte tänka på problemen det kan skapa. Lösningen till detta varierar naturligtvis från sajt till sajt men låt oss titta på ett bra exempel. Webbutiker Nelly har ett stort utbud av damkläder, vilket är en styrka för dem, och söker man till exempel på något så enkelt som “klänningar” får man, vid tillfället då denna artikel skrevs, 3596 resultat, vilket ju är lite för många att gå igenom från början till slut. Men för att detta inte ska bli en svaghet kan man även sortera efter saker som kategori, märke och även färg. På så sätt begränsar man sitt urval efter vad man egentligen gillar.

nelly

3. Skapa mervärde

När man väl har fått en besökare vill man inte bara att de stannar där utan även snabbt kan se vad det är man erbjuder och presentera detta på ett sådant effektivt sätt som möjligt. Sajter som erbjuder spel på nätet är några som förstått sig på detta och och tydligt visar upp på sin startsida vad de egentligen kan erbjuda. Tittar vi till exempel på PokerStars framgår detta mer eller mindre omedelbart och mitt i ens besökares synfält för att göra det näst intill omöjligt att missa. Besökare till sajten var troligtvis intresserad av att spela poker på nätet till att börja med och när de kommer dit stirrar mervärdet dem i ansiktet på en gång.

pokerstars

4. Informationsmängd och presentation

När man besöker en webbplats är man många gånger ute efter information på ett sätt eller annat och hittar man en sajt där informationen är dåligt presenterad eller inbakad i en på tok för lång text är det lätt hänt att vänder sig till andra källor. Beroende på vilken typ av information man är ute efter kan toleransen för vad som är för mycket variera ganska stort, men det finns alltid sajter som går över gränsen för vad som är hanterbart. Arngren är minst sagt ett skräckexempel och man behöver knappast peka ut vad som är problemet här. Inte nog med att sidan innehåller mer information än någon kan förväntas absorbera förvärras det på grund av den kaotiska presentationen.

arngren

5. Aktuellt innehåll

Produkter och tjänster åldras även dem och det man erbjöd för fem år sedan kanske inte länge används inom samma områden som tidigare eller har börjats användas av nya målgrupper. Oavsett anledningen är det viktigt att man håller informationen på sin sajt aktuell. Hur skulle det till exempel se ut om en butik som säljer kalendrar har förra årets kalender som en rekommenderad produkt på startsidan eller en nyhetssajt presenterar förra månadens nyheter som aktuellt innehåll? Av samma anledning är det viktigt att se till att informationen på sin egen sajt faktiskt är aktuell.