E-postmarknadsföring

Att marknadsföra via mail är något som fungerar bra och är extremt billigt. Det finns en anledning till varför det finns så mycket spam i cirkulation.

Fördelar

förseglat mailMed ett nyhetsbrev når du de som redan tidigare varit kund hos dig eller som visat intresse för dina produkter genom att anmäla sig till nyhetsbrevet. Bättre urval bland möjliga kunder går inte att få och har du mer information om mottagarna till exempel kön, ålder och hemort kan du sikta in ännu närmare och köra kampanjer för en väldigt specifik målgrupp.

Nyhetsbreven kan även automatiskt göras personliga. De flesta system för utskick har någon form av ”wildcard” funktion där du kan säga åt programmet att sätta in mottagarens namn på ett ställe i texten. Detta ökar i sin tur chansen att mottagaren öppnar mailet, läser det och köper din produkt.

Nackdelar

Först och främst kan e-postmarknadsföring vara irriterande för kunden då den säkerligen också får mail från en massa andra företag. Detta kan om utskicken används fel skapa en negativ upplevelse för kunden vilket sedan sprider sig till ditt företag.

Du når endast de kunder som vill bli nådda med e-postmarknadsföring då det sedan 2004 i Sverige är olagligt att skicka ut elektroniska meddelande i marknadsföringssyfte om mottagaren inte godkänt det innan. Detta är nog något som de flesta är glada för idag då det är väldigt få som gillar spam men det är fortfarande något att vara medveten om. E-postmarknadsföring är en viktig del i sin marknadsföringsstrategi men är inte ett komplement till externa marknadsföringsmetoder som tv-reklam eller sökmotoroptimering.